Shampooskærm - behageligt nyt hjælpemiddel til ældre og demente

Offentliggjort af Litzy Thomsen den

Når man bliver ældre og får stivhed i nakken, bliver dement eller har hårbundsproblemer, som kræver særlig behandling, er der hverdagssituationer som fx hårvask, der kan komme til at fylde unødvendigt meget.

Ved stivhed i nakkeregionen kan den ældre ikke læne sig tilbage ved frisørvasken, og det samme gælder, hvis den ældre sidder på en bænk eller stol. Det betyder, at vand og shampoo løber ned over ansigtet og giver svie og ubehag. Nogle kan klare dette ved at holde en klud for øjnene, og det kan hjælpe, men ofte går det ikke særlig godt. For plejeren af den ældre er der nok at holde styr på i den situation. Det kan give uhensigtsmæssige arbejdsstilinger, og der er ligesom ikke hænder nok til at udføre alle opgaver.

For demente indebærer hårvask ofte, at de bliver urolige og udadreagerende, hvilket gør hele hårvaskesituationen vanskelig for både den demente og plejeren. Det resulterer ofte i, at den demente ikke får vasket håret ordentligt, slet ikke får det vasket eller at samarbejdet og den stund, som egentlig skulle være rar og hyggelig, ikke fungerer for begge parter.

I mit arbejde med at fremstille Capzy blev det hurtigt klart for mig, at ældregruppen har et stort behov for hjælp med netop hårvaskesituationen. Jeg fik derfor testet shampooskærmen på flere forskellige plejehjem på især demente beboere. Jeg blev meget glad for den tilbagemelding og evaluering af Capzy, som jeg fik af personalet og til dels de ældre. 

Da Capzy holder fuldstændig tæt, kan indstilles efter hovedstørrelse og er nem at håndtere, er den blevet rost meget for disse egenskaber fra personalet. Plejerne har ligeledes fokuseret på, at blødheden i silikonen og den transparente model, betyder, at den ældre ikke føler ubehag og ikke føler sig lukket inde ved at få skærmen på, og at den ældre bliver meget rolig og nyder hårvask sammen med plejeren.

I min omgangskreds har jeg mødt en del, som har erfaringer med et dement familiemedlem, som enten helt har nægtet at få vasket hår, eller hvor det har været meget problematisk. Problemet er tilsyneladende udbredt, og jeg synes, at det er ærgerligt, at en så grundlæggende menneskeret som at få vasket hår og have en god hygiejne, ofte er en belastning for den ældre og plejepersonalet.

Plejerne på Pedershave Omsorgscenter i Frederikssund gjorde mig desuden opmærksom på, at der er en del ældre, som har hovedbundsproblemer, der kræver særlige behandlinger og shampoo, der ikke må komme i øjne og ansigt, og her kan Capzy også klare det problem. 

For nylig talte jeg med en kunde, som havde købt en Capzy til sin demente svigerinde, og hun havde selv været med på plejehjemmet, da hendes svigerinde skulle have vasket hår med sin nye Capzy på. Situationen ændrede sig til en meget positiv oplevelse for alle, og hun tilbød personalet at afprøve skærmen på andre beboere på hjemmet, da hun synes, at den skal andre da også opdage og have glæde af. Det er virkelig en dejlig tilbagemelding at få fra sine kunder, og det er med til at give mig en stor følelse af at gøre en forskel i verden, når mit produkt kan have så stor betydning for andre menneskers hverdag.

 

 


Del dette opslag



← Forrige opslag Nyere opslag →


0 kommentarer

Skriv en kommentar